Inschrijven

+

Gebruik/rit

Blog

dinsdag, 9 december, 2014

Vaak op stap met een Velo? Dan is de kans groot dat je Bnyam al een keer bent tegengekomen. Hij is één van de regulatoren die er dagelijks voor zorgt dat jij je Velo kan nemen of terugplaatsen in een station.

Leeftijd: 28
Afkomstig uit: Eritrea
Woont in: Antwerpen-Kiel
Beroep: Sinds maart 2013 regulator (fietsen verdelen over de stations) bij Levanto voor Velo Antwerpen.
Hobby’s: Zwemmen, fietsen, muziek luisteren ("Vooral klassieke muziek, daar kom ik van tot rust.")

Waarom ben je regulator geworden?
"Ik heb eerst gesolliciteerd bij Levanto als fietshersteller. Mijn droom was om zelfstandig fietsenmaker te worden, daarom wou ik eerst wat ervaring opdoen als fietshersteller. Ik heb dan een aantal maanden voltijds fietsherstel gedaan. Wat later was er nood aan goede regulatoren en ze vroegen me of ik dat zag zitten. Ik werkte een tijdje 3 dagen per week als fietshersteller en 2 dagen als regulator.
Uiteindelijk kreeg ik de vraag om voltijds te reguleren. Ik heb goed nagedacht en ingezien dat het niet gemakkelijk zou zijn om als zelfstandig fietsenmaker te beginnen. Ik heb de klik gemaakt en ben blij dat ik nu serieus werk heb als regulator. Zo ben ik nog steeds wel dicht bij fietsen, dat vind ik belangrijk."

Kan je je eerste werkdag als regulator nog herinneren?
"Jazeker, dat was niet zo’n gemakkelijke dag. Je moet meteen de baan op en dan is het belangrijk dat je de stad kent. Nu hebben we een navigatietoestel in de wagens, toen nog niet, wat het nog moeilijker maakte. Maar ik kreeg gelukkig wel een goede begeleiding die eerste dagen.
Om zelfstandig te kunnen werken heb ik een kaart met alle fietsstations mee naar huis genomen en ben ik bij elk fietsstation langs geweest (dat waren er toen gelukkig nog maar 85). Ik gaf elk station een bepaalde naam, meestal de plaats van een plek uit mijn geboortestad. Zo kon ik het veel gemakkelijker onthouden en heb ik heel snel de stations geleerd."

Welke shiften werk je?
"Vroeger 2 vroege en 2 late shiften, nu enkel de late shiften. Ik vind de late shift ook het leukst. Bij een vroege shift moet ik heel vroeg opstaan en ik kan overdag moeilijk slapen, dus dat is vermoeiender."

Wat vind je leuk aan de job?
"Als je aan een station aankomt dan zijn de mensen zichtbaar blij. Je kan ze voorthelpen en dat doet wel goed. De mensen bedanken me ook en hebben veel respect. En ik ben ook voor velen een bekend gezicht geworden, dat is heel leuk.

Ik vind het nog steeds wel een toffe job. Ik leer nog elke dag bij. Rijden met een extra aanhangwagen in het drukke stadsverkeer is bijvoorbeeld niet gemakkelijk, maar dat heb ik ondertussen onder de knie."

Word je vaak aangesproken door klanten?
"Dat gebeurt soms wel, vooral wanneer de mensen gehaast zijn. Ik begrijp dat wel, ze moeten hun trein of bus halen en kunnen niet altijd wachten tot we klaar zijn met laden of lossen. Maar wij moeten natuurlijk ook wel onze job kunnen uitvoeren, dus dan vragen we om te wachten. De meeste gebruikers begrijpen dat ook wel."

Ondervind je soms negatieve reacties?
"Dat gebeurt gelukkig niet zo vaak. Er is wel eens iemand kwaad geworden omdat ik net aan een station bezig was en hij niet door kon. Hij moest blijkbaar dringend naar het ziekenhuis. Ik heb toen de auto meteen opzij gereden zodat hij door kon. Enkele dagen later kwam ik hem opnieuw tegen en hij bood meteen zijn verontschuldigingen aan. Dus dat viel achteraf gezien nog heel goed mee."

Gebruik je zelf Velo?
"Ik heb een eigen fiets die ik dagelijks gebruik. Ik woon buiten de Singel dus daar zijn geen Velo-stations. Maar in de stad zelf gebruik ik wel vaak de Velo."

Tips voor de Velo-gebruikers?
"Als je een fiets terugplaatst moet je toch voorzichtig zijn en zeker nakijken of die goed terug staat. Ik zie het heel vaak dat mensen hun fiets gewoon in een slot zetten en doorlopen. Maar velen bellen toch ook wel als er een probleem is."

Archief