Inschrijven

+

Gebruik/rit

Blog

woensdag, 17 juni, 2015

Maak kennis met Halima, één van de dispatchers die er dagelijks mee voor zorgen dat jij een Velo kan nemen of terugplaatsen in een station.

Leeftijd: 23
Woont in: Antwerpen
Studies: Logopedie-Audiologie
Hobby’s: Fietsen en reizen

Hoe ben je als jobstudent bij Velo terechtgekomen?
“Ik heb mij destijds ingeschreven via een interim-bureau, omdat ik een vacature op hun website had gezien. Ik werd uitgenodigd om enkele testen te komen afleggen. Ik was blijkbaar wel geslaagd, want kort daarna mocht ik bij Velo op gesprek komen. Na een korte opleiding mocht ik meteen aan mijn eerste shift beginnen, onder begeleiding uiteraard.”

Kan je je eerste werkdag als dispatcher nog herinneren?
“In het begin vond ik het heel stresserend, want er zijn een heleboel zaken waar je rekening mee dient te houden. De eerste dagen komt er zeer veel informatie op je af. Gelukkig stond ik er de eerste dag niet helemaal alleen voor en kon ik, indien nodig, terugvallen op mijn begeleider.”

Welke uren werk je?
“Zowel de ochtend- als de avondshiften. Dus dat is van 6u ’s morgens tot 14u30 of van 14u30 tot 22u ’s avonds. Ik werk vooral tijdens de week van maandag tot donderdag enkele shiften.”

Wat vind je leuk aan het werk van dispatcher?
“Het leukste vind ik dat je klanten kan verder helpen met registratieproblemen. Als ik het probleem meteen kan oplossen, reageren veel klanten positief dat hun Velo-kaart direct terug bruikbaar is. Ik vind het ook tof om de directe impact te zien van onze regulatie. Als een belangrijk station tijdens de piekuren wordt aangevuld, zie je meteen ook terug een uitstroom van fietsen. Het multitasken vind ik ook een zeer leuk aspect aan het werk van dispatcher, de tijd vliegt daardoor enorm snel voorbij.

Wat zijn je taken?
“Het beantwoorden van klantentelefoons is een belangrijke taak. Dat zijn dan vooral de technische meldingen, dus een fiets die niet los komt of niet registreert bij het terugplaatsen. Een andere belangrijke taak is het doorgeven van opdrachten aan onze regulatoren op de baan. Deze opdrachten zijn in de eerste plaats het ophalen van fietsen aan volle stations en het plaatsen van fietsen in lege stations. Maar verder geven we ook opdrachten door om defecte fietsen na te kijken of om banden van fietsen op te pompen. Daarnaast dienen we ook bepaalde zaken op te volgen. Als ik bijvoorbeeld een ochtendshift werk, begin ik meestal met het beluisteren van voicemails die klanten ’s nachts hebben ingesproken.”

Wat zijn de grootste uitdagingen binnen een dispatching-shift?
“Het reguleren van de stations tijdens de spitsuren is de grootste uitdaging. Tijdens een avondshift begin ik rond 15-16u al in te spelen op de fietsbewegingen tijdens de spits. Zo is het voor mij en mijn collega’s altijd een uitdaging om de stations in de buurt van bedrijven voldoende aan te vullen zodat mensen met een fiets naar huis kunnen gaan. Tegelijkertijd moeten dan ook de stations in de buurt van treinstations en andere mobiliteitsknooppunten leeg worden gehaald zodat de mensen daar kunnen aankomen. Tijdens een ochtendshift ligt de uitdaging dan in de tegenovergestelde richting.”

Gebruik je zelf Velo?
“Ja, ik gebruik de fietsen dagelijks om naar mijn lessen te gaan en naar het werk. Het is zeer handig als ik om 6u ’s morgens moet beginnen, want een Velo-fiets is 24/24u beschikbaar (lacht).”

Tips voor de Velo-gebruikers?
“De belangrijkste tip die ik wil meegeven is om altijd met de kaart uit te scannen na het terugplaatsen van je fiets. Ik merk dat sommige mensen enkel vertrouwen op de lampjes, maar soms is het lampje groen terwijl de fiets niet goed werd geregistreerd. Enkel door te scannen, kan je een registratieprobleem opmerken. Een andere handige tip is het downloaden van de Velo-app. Zo kan je in realtime op je smartphone zien waar er nog vrije plaatsen/fietsen beschikbaar zijn.”

Archief